AnekaNews.net


ANEKA TIPS INFORMASI DAN BERITA
Announcement
Random News
Kesehatan itu datang dari berbagai faktor yang ada baik di dalam diri Anda maupun dari lingkungan se ... Read More »
Published: Tue, 01 Mar 2016 - 15:24:27
Category: Pendidikan
By: AnekaNews.net
Hits: 614/984
Comments: 0/0
4 Tahap Umur Mendidik Anak Dalam Islam

4 Tahap Umur Mendidik Anak Dalam Islam - AnekaNews.net

AnekaNews.net - 4 Tahap Umur Mendidik Anak Dalam Islam

Sudah pernah tahu atau belum, cara mendidik anak berdasar pada anjuran Rasulullah SAW? Kalo belum mari kita simak bareng-bareng deh.. Biar kita tambah ilmu dan bisa menata hidup kedepan jadi lebih baik.

Dalam Islam, menurut Rasulullah SAW, mendidik anak ada 4 tahapan berdasarkan umur. Ini dia :

1. ANAK BERUSIA 0 - 6 TAHUN

Hendaklah kita banyak bergurau dan membelai dan memanjakan mereka dengan penuh kasih sayang. Jangan sesekali berbicara kasar dan main tangan (memukul) mereka bila melakukan kesalahan. Cukup dengan kelembutan kata-kata untuk memperingatkannya. Biarkan anak-anak bermandikan kasih sayang pada tahap ini.

2. ANAK BERUSIA 7 - 14 TAHUN

Hendaklah kita mendidik mereka mendengar arahan Disiplin dan beri tanggung jawab. Didik mereka tentang sholat, puasa dan ibadah. Dan ada hadis, yang memerintahkan untuk memukul anak jika tidak mau sholat.

Rasulullah SAW bersabda. "Perintahkanlah anak-anak kamu untuk sembahyang pada usia tujuh tahun. dan pukullah mereka kerana meninggalkannya pada usia sepuluh tahun. dan pisahkanlah di antara mereka (anak-anak kamu) di dalam tempat tidur." - Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Berdasarkan psikolog anak, memang pada umur 7-14 tahun ini adalah masa terbaik untuk menanamkan disiplin dan pembentukan kpribadian seorang anak. Pada masa inilah seorang ayah akan menjadikan anak itu seorang muslim atau Yahudi, Nasrani dan Majusi seperti yang dikatakan oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya bahwa setiap anak yang lahir dalam keadaan suci. Maka, ayah dan ibulah yang pertama akan mengarahkan tujuan hidup anaknya.

3. ANAK BERUSIA 15 - 21 TAHUN

Hendaklah kita mendidik dengan cara berkawan bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi yang bertentangan dengan syariat islam. Orang tua sudah semestinya mendidik anak dengan cara menjadikannya sahabat dalam berdiskusi, mengajaknya ikut dalam membincangkan masalah keluarga dan diberikan satu-satu tanggungjawab dalam hal-hal tertentu di rumah. Hal ini penting agar anak berasa dirinya punyai tanggungjawab mengambil berat hal-hal dalam keluarga nantinya.

4. ANAK BERUSIA 21 TAHUN KE ATAS

Hendaklah kita memberi mereka kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dan syariat islam. Kita hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakan mereka terkawal.

Pada masa ini, orang tua sudah boleh melepaskan anaknya untuk belajar menempuh hidup akan tetapi tetap melihat perkembangannya dan memberikan nasihat serta peringatan-peringatan apabila anak tersalah atau terlupa.


KESIMPULAN

Dalam kehidupan kita sebagai orang Islam, kadang-kadang pendidikan yang diajar oleh Rasulullah SAW itu tidak benar-benar diamalkan, bahkan ramai yang tidak mengamalkannya sama sekali.

Ada orang tua yang terlalu memanjakan anak sehingga umur 14 tahun dan baru mula mengajar dan menyuruhnya solat pada usia mereka 15 tahun sehingga mereka bukan sahaja enggan melakukannya malah marah kepada ibu bapanya. Jika kewajipan yg tertinggi (iaitu solat) yang telah diperintahkan ALLAH SWT Yang Maha Agung diabaikan apatah lagi dengan perintah dan suruhan orang lain termasuk ibu bapanya.

Kesimpulannya, masalah disiplin dan jenayah remaja dan pelajar muslim berkemungkinan terjadi kerana rapuhnya pendidikan iman dan cara didikan yang salah. Sebahagian ibu bapa menafikan hal ini kerana mereka tidak sedar kekerasan dan cara pendidikan yang mereka terapkan kepada anak-anak adalah secara membuta tuli tanpa melihat perkembangan umur anak-anak sehingga anak terasa dizalimi dan seterunya membesar dengan perasaan marah dan dendam kepada ibu bapak.


Sumber Referensi : berbagai sumber

----------
#cara-mendidik-anak-dalam-islam
#pendidikan-anak-usia-dini-dalam-islam
#cara-mendidik-anak-sejak-dalam-kandungan
#pendidikan-anak-dalam-islam-abdullah-nasih-ulwan-pdf
#cara-mendidik-anak-yang-baik-menurut-islam
Title Tags Search:
See Also:
Comment: (0)
No Comment.
Add Comment:
Post comment is currently disabled.
Bookmark and Share